Jak przygotować się do #Matura2017 z języka włoskiego, cz. 2, słownictwo (matura ustna)

Kiedy zabieramy się za powtórkę materiału z języka obcego do matury, to najczęściej zaczynamy od powtórek gramatyki. Owszem, jest ważna, ale pamiętajmy, że język obcy składa się nie tylko z zagadnień gramatycznych, ale i ze słownictwa. Jedno bez drugiego przecież nie istnieje, nie funkcjonuje.

W pierwszej części trójdzielnego wpisu na temat powtórek do matury, zająłem się gramatyką. Dziś, więc czas na słownictwo.

Do matury najlepiej przygotować się ze słownictwa wszelakiego. Brzmi groźnie, prawda? Ale można też usystematyzować je i ściśle je skategoryzować w pewne obszary zagadnień. Proponuję podział słownictwa na obszary takie jak:
1. Człowiek
2. Dom
3. Szkoła
4. Praca
5. Życie codzienne i towarzyskie
6. Żywienie
7. Zakupy i usługi
8. Podróżowanie i turystyka
9. Kultura, media i sport
10. Nauka i technologia
11. Świat przyrody i zdrowie
12. Państwo i społeczeństwo
13. Inne

Każdy z powyższych obszarów możemy podzielić bardziej szczegółowo. I tak np.:

Obszar 1 – dane osobowe, wygląd zewnętrzny, charakter, emocje, uczucia, części ciała.

Obszar 2 – dom, meble, wyposażenie łazienki, wyposażenie kuchni, wyposażenie pokoju, sprzęt AGD, przymiotniki opisujący dom (np. przytulny, funkcjonalny, wygodny).

Obszar 3 – system oświaty w Polsce i we Włoszech, przedmioty szkolne, wyposażenie plecaka, piórnika.

Obszar 4 – zawody, jak pisać CV, rozmowa kwalifikacyjna, oferty pracy, problem bezrobocia.

Obszar 5 – rodzina, relacje międzyludzkie, święta Bożego Narodzenia, święta Wielkanocne, życie codzienne (poranek, zwyczajny dzień), czas wolny (wakacje, bar, biblioteka, spacer, itp.).

Obszar 6 – nazwy potraw, przyprawy, napoje, posiłki, nakrycie stołu, stopnie wysmażenia J, przymiotniki opisujące zmysł smaku, przepisy, nazwy warzyw i owoców, nazwy ryb, dieta.

Obszar 7 – nazwy towarów, nazwy ubrań, nazwy butów, słownictwo typowe dla zakupów

Obszar 8 – na dworcu kolejowym, środki transportu, na lotnisku, w hotelu, zakwaterowanie, recepcja, kemping, wypadek.

Obszar 9 – nazwy zawodów artystycznych (np. malarz, gitarzysta, kompozytor), nazwy instrumentów, teatr, życie kulturalne, malarstwo, kino, TV, radio, prasa, dyscypliny sportowe, spotkania sportowe (np. Olimpiada, turniej, mistrzostwa), nazwy sportów ekstremalnych.

Obszar 10 – instrukcja obsługi, nazwy sprzętu domowego, słownictwo związane z komputerem (np. klawiatura, mysz, drukarka), telekomunikacja i system informatyczny.

Obszar 11 – nazwy zwierząt, nazwy ryb, nazwy drzew, nazwy ptaków,  nazwy mórz i oceanów, nazwy najważniejszych pasm górskich, nazwy jezior, prognoza pogody, zjawiska meteorologiczne, system sanitarny, nazwy chorób, uzależnienia.

Obszar 12 – systemy polityczne na świecie, w Polsce i we Włoszech, Unia Europejska.

Obszar 13 – jest to słownictwo zebrane z różnych innych materiałów, które będziecie czytać „przy okazji”, bądź „dla przyjemności” 🙂

Powyższe obszary tematyczne i ich rozwinięcie należy traktować jako przykłady i stanowczo zachęcam do poszerzania zakresu słownictwa związanego z danym obszarem, a nawet tworzenie własnych obszarów. Pomoże to usystematyzować już zdobytą wiedzę i pozwoli zorientować się w brakach jakie posiadamy w naszej głowie.

img_20161230_080637

Jak się uczyć słownictwa? Na to niestety nie ma jednej, sprawdzonej metody. Ile osób uczących się, tyle metod. Zachęcam jednak do kreatywnej nauki, np. poprzez mapy myśli, poprzez zabawę, np. słuchanie piosenek i wyłapywanie słówek (tu przychodzę do Was z pomocą w środy z cyklem #MuzyczneŚrody). Twórzcie fiszki (link do czystych fiszek do samodzielnego tworzenia pod tekstem, wersja do druku), podkreślajcie słowa na kolorowo w tekście, układajcie krzyżówki, budujcie skojarzenia, nagrywajcie siebie na dyktafon (w sumie każdy smartfon ma taką możliwość), poszukujcie przeciwieństw i synonimów, tropcie tzw. fałszywych przyjaciół. Załóżcie zeszyt i zapisujcie w nim każdą ciekawą dla Was informację. Tym samym tworzycie swoistą „książkę”. Najlepiej uczyć się także słówek w ich naturalnym środowisku, a więc poprzez kontekst. Najlepiej poprzez czytanie książek w języku obcym. Pisałem o tym TUTAJ. Napiszcie w komentarzu jakie Wy macie metody nauki słówek i jakie obszary słownictwa można dodać do moich powyższych propozycji.

czyste fiszki (pdf, do wydruku)

Znajdźcie swoją metodę, a sukces gwarantowany!

Zajrzyjcie do części pierwszej cyklu #Matura2017, dotyczącej gramatyki w aspekcie matury.

 

Zapisz

Zapisz

Advertisements

4 thoughts on “Jak przygotować się do #Matura2017 z języka włoskiego, cz. 2, słownictwo (matura ustna)

  1. Zdawałam maturę z języka włoskiego i mogę powiedzieć, że zagadnienia gramatyczne i leksykalne nie są najważniejsze. Najważniejsze jest oczytanie i umiejętność pisania bo za to jest więcej punktów. Smutna prawda jest, że żeby napisać wypracowanie na maksa nie trzeba mieć wielkiej wiedzy tylko trzeba znać zasady, tj wiedziec jaka wymagana jest ilość argumentów i znać sposób na ich prezentacje. Druga najważniejsza rzeczą jest czytanie artykułów gazet bo to one często pojawiają się na maturze (szczególnie Corriere della Sera o Reppublica). Co do nauki słówek to super metoda jest strona Quizlet.com gdzie sami tworzymy sobie sety a później się ich uczymy jak chcemy. Polecam bardzo 🙂

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s